سفر زمینی به ترکمنستان و ازبکستان - روز ششم

روزششم

صبحانه رو صرف کردیم و رفتیم بازار برای خرید سوغات که سوزن دوزی گل سر سبد سوغاتش و البته پوست و کلاه هم هست که عملا" برای ما کاربرد نداشت سوغات دیگه این شهر و کلا ازبکستان آدمکهای کوچک و بزرگی هست که از جنس چوب یا سفاله و همه جا دیده میشه. این رو هم بگم که اینها هم مدعی ملانصرالدین هستند و انواع اقسام فیگورهای این شخصیت رو شما سوار بر خر بصورت مجسمه های کوچک چوبی و یا سفالی میتونی پیدا کنی ... مجموعه چهار منار رو دیدیم و چشمه ایوب و قسمتهایی رو که دیشب در تاریکی دیده بودیم مجددا" دیدیم حدود ظهر حرکت به سمت سمرقند رو آغاز کردیم که متاسفانه یه خطای کوچیک باعث شد 100 کیلومتر راه اضافه بریم و خطا این بود که پاسپورت ها در هتل جا ماند و مجبور شدیم پس از طی مسافت 50 کیلومتری مجددا برگردیم البته خطا از هتل هم بود که پاس هارو به ما نداد به هر حال ... جاده طبق معمول خیلی خوب نبود ولی وضعیت علائم کمی بهتر بود و ما هر از گاهی یه تابلو میدیدم... اما بگویم اندر احوالات بنزین در این کشور که وضعیت عجیبی داره بنزین در ازبکستان به غیر از تاشکند که پایتخته نایابه البته منظورم به قیمت دولتی و اونهم تو پمپ بنزینه! یعنی شما در پمپ ها بنزین پیدا نمیکنی و باید از بازار سیاه تقریبا به دوبرابر قیمت تهیه کنی قیمت بنزین دولتی به پول ما 1000 تومان و بازار آزاد بین 1500 تا 2000 تومان متغیره به ازای هر لیترو البته کیفیت اون هم پائینه و ماشین ما موتورش کلا" بین دنده 2-3 ریپ میزد و مارو نگران کرده بود . شب به هتل محل اقامت رسیدم که جالبه برق نداشت و جالبتر اینکه برق اضطراری هم نداشت و کل هتل با شمع اداره میشد!! ما پس از صرف شام در نزدیکی هتل به هتل برگشتیم و به کمک چراغ قوه در هتل چهار ستاره اسکان پیدا کردیم!! مسافت بین این دو تا شهر 260 کیلومتره ولی برای طی کردن اون ما 5 ساعت وقت صرف کردیم کلامتوسط سرعت بین 70 تا 80 کیلومتر در روز و در شب بین 50 تا 60 کیلومتره