سفر زمینی به ترکمنستان و ازبکستان - روز هفدهم

خوب ماراتن بازگشت از امروز صبح شروع شد

یه مطلب مهم بگم راجع به بیمه ترکمنستان کلا" باید تو بیمه مسیر ترددو مرزی رو که میخواین ازش ورود یا خروج کنین رو مشخص کنین وگرنه تو دردسر میفتین ما تصمیم گرفتیم که از سرخس برگردیم چون هم راه کوتاهتر بود هم دیگه نیازی به دیدن عشق آباد نداشتیم. پس هنگام گرفتن بیمه دم مرز اینو عنوان کردیم و در بیمه درج شد که ما از سرخس خارج میشیم. ترکمن ها نه شوخی دارن و نه حالیشون میشه به راحتی برتون میگردونن !!!

خلاصه حرکت آغاز کردیم و به مرو رسیدیم و بعد از اون هم به دوراهی حوض خان اونجا یه کافه هست که ماهی خیلی خوبی داره ناهار اونجا خوردیم و از اینجا مسیر عوض شد به سمت سرخس جاده خوبی بود نسبتا با همت ایرانی ها فکر کنم چون هیچ سنخیتی باجاده های ترکمنستان نداشت بهر حال رسیدم مرز غیر از ما هیچکس نبود حتا یک مسافر بعدا" فهمیدیم که از این مرز فقط دیپلمات ها عبور میکنن البته از نوع بخت برگشتش که گزارش به اونجا افتاده باشه ! با یه معطلی 2 ساعته از مرز عبور کردیم جالبه بگم هنگام ورود به ایران هم یه چیزی گذاشتن به اسم نهاد ریاست جمهوری!! خیلی محترما" ولی مفتشانه سین جین میکنن که کی هستی چی هستی چرا رفتی چقدر خرج کردی والبته همه اینها رو هم یادداشت میکنن خلاصه گشتاپو باید لنگ پهن کنه جلو اینا... بهر حال رد شدیم وارد ایران شدیم جاده رو که دیدم کم مونده بود پیاده شم بوس کنم جاده رو!!! خط کشی - علائم - پلیس-تابلو... همه چی اگه قبل از شب میرسیدم به آزاد راه مشهد تهران که عالی بود از سرخس تا مشهد 155 کیلومتره جاده پیچ در پیچه و 2.5 الی 3 ساعت کار داره ولی مرتبه... البته نیاز هم نیست به مشهد برسین دوراهی نیشابور میتونین تغییر مسیر بدین قبل از تاریکی ما وارد آزاد راه شدیم... و تصمیم این بود که تا صبح برسیم تهران در بین راه بین ساعت 2-4 جایی که یادم نیست کجا فکر کنم حوالی سمنان زدیم بغل و خوابیدیم ساعت 8 صبح و اینطوری ماراتن بعد از 24 ساعت رانندگی تمام شد....

مجتبی

سلام کل سفرنامت رو خوندم ممنون از اینکه با بقیه شیر کردی من هم به سفر به آسیای میانه علاقه زیادی دارم کاش تا تاجیکستان هم میرفتی و از اونجا هم مینوشتی و یه مورد دیگه اینکه کاش عکس هم از سفرت میزاشتی موفق باشید

dehzad

با سلام وعرض ادب ک بنده سفرنامه 17 روزه شما را خواندم وبسیار لذت بردم. به حدود 55کشور اروپایی، افریقایی،آسیایی وبرزیل سفر کرده ام و خاطرات آن تا پایان عمر برایم باقی خواهد ماند. قصد اقامت در انگلیس را داشتم که به دلایل احساسی نتوانستم بمانم. ایران با همه مصیبت هایی که داشته ودارد بهترین کشور برای یک ایرانی است...

رضا

سلام فرهاد خان سفرنامه جالبتون خوندم و وازش استفاده کردم فکر میکنم مهمترین نتیجش برام این بود که بیخیال سفر به این کشورها شدم درباره سفرت به گرجستانم بنویسی ازت ممنون میشم موفق باشی[چشمک]

مهدی

دنبال تور ترکمنستان بودم که وبلاگ شما رو پیدا کردم. سفرنامه کوتاه و خوبی بود . اگه عکس از سفرها رو هم چاشنی گزارشتتون بکنید که عالی. امیدوارم باز هم از این سفرنامه ها بنویسید.

حامد

سلام سفرنامتونو خوندم امسال عید بنده هم قصد دارم زمینی به ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان سفر کنم ، از اطلاعاتتون خیلی استفاده کردم ممنون