سفر زمینی به ترکمنستان و ازبکستان - روز سوم

روز سوم

صبحانه رو در بوفه هتل صرف کردیم که بد نبود ولی خیلی خوب هم نبود کلا" ترکمنستان کشور توریستی نیست و امکانات با هزینه ها اصلا" قابل قیاس با جاهای دیگه نیست مثلا" هزینه 1 ساعت اینترنت در هتل 5 دلار بود و از اینترنت در لابی هتل هم خبری نبود در حالی که این گرونترین هتل سفر ما بود که شبی 90 دلار برای اتاق دوبل داده بودیم که البته اون هم تا حدودی با اشکال خورده بود و راهنمای ما هم 10 دلار دلالی میخواست که با مقاومت ما مواجه شد و نهایتا" ندادیم .  گشت و گذار در این شهر و شروع کردیم هنگام عکاسی چک کنید پلیس نباشه و اگه بود اجازه بگیرید بعضی جاها رو اجازه عکس برداری ندارین  یه چیزی که در کل این ساختمانهای مجلل توجه رو جلب میکنه یه 8 ضلعی هستش که در واقع از دو تا مربع تشکیل شده که با زاویه 45 درجه روی هم چرخیدن و چیز دیگه عکس آقای نیازف هستش که تقریبا" همه جا دیده میشه و البته یه جمله معروف که معنیش اینه که ترکمنستان در مسائل جهانی کلا: بی طرفه و این یک اصل هستش

تصمیم گرفتیم قبل از ترک عشق آباد به سمت مرو شهر تاریخی نیسا رو هم ببینیم به سختی و پرسان پرسان و طی مسافتی 10 الی 15 کیلومتری شهر نیسا رو پیدا کردیم و البته ما تنها بازدید کننده اون بودیم و البته 3-4 نفر دیگه برای این شهر شما نیاز به تهیه بلیط دارین که قیمتش قابل توجه البته میتونین چونه بزنین کمتر بدین حدود ظهر حرکت رو به سمت مرو آغاز کردیم  راه تا تجن نسبتا خرابه و از تجن تا مرو بهتر بگم واقعا" خرابه راه اصلا" علائم راهنمایی و رانندگی شبرنگ و خط کشی نداره به هیچ کس توصیه نمیکنم این راه رو بره از پلیس هم خبری نیست ! البته اگه رفتین بهتره به شب نخورین که دیگه اوضاع بدتر میشه ماشین هم حتما باید 4WDباشه البته ما شانس آوردیم که بلایی سرمون نیومد با ماشین سدان ما ساعت 2 ظهر حرکت کردیم ولی شب ساعت 11 رسیدیم مرو در حالی که این مسیر 360 کیلومتر بیشتر نیست دیگه خودتون حساب کنید البته نصف راه در شب بود (از تجن تا مرو) شب به هتل مارگوش رفتیم که تقریبا بهترین هتل شهره که البته از نظر ما بد نبود ولی کلا" اتاق ها رو تو این دوتا کشور چک کنید به لحاظ کار کردن وسایل سرمایش و گرمایش و سیستم بهداشتی و مطمئن بشید که کار میکنن در این کشور ها هم مثل اروپا ازآب کنار توالت فرنگی خبری نیست پس حواستون باشه شلنگ و یا بطری خالی و یا دسترسی دوش به توالت فرنگی رو چک کنید قیمت هتل با صبحانه شبی 60 دلار بود . ما که واقعا" خسته بودیم بعد از خوردن شام در هتل استراحت کردیم