سفر زمینی به ترکمنستان و ازبکستان - روز دوم

روز دوم

بعد از پرسه جو در مورد وضعیت راه و مطمئن شدن از اینکه راه بازه حرکت رو به سمت مرز باجگیران آغاز کردیم صبح ساعت 7:30 راه افتادیم و دقیقا هنگام سال تحویل رسیدیم جاده خوبی بود خارج از انتظار ما . ما سال رو با سفره هفت سین که تو مرز چیده بودن تحویل کردیم ساختمان گمرک و کلا" مرز باجیگران خیلی مرتبه و پایانه خوبی برای مسافران تدارک دیده شده بعد از طی مراحل قانونی شامل کنترل مدارک ماشین و مدارک شخصی و بازدید از وسایل که حدودا" 3 ساعت طول کشید موفق به عبور از مرز ایران شدیم البته دلیل عمده معطلی این بود که چون روز اول سال بود کارمندها کمی با تاخیر به سر کارشون اومدن و این هم طبیعی بود . البته این رو هم بگم که کلا" مسافر زمینی بغیر از ما که با ماشین شخصی بخواهد عبور کنه وجود نداشت و فقط ما بودیم الباقی مسافرانی بودن که عمدتا" ترکمن بودن و بعد از خرید پارچه و فرش و خرت و پرت قسط برگشتن داشتن به عشق آباد بعد از عبور از مرز ایران وارد پایانه ترکمنستان شدیم و از اینجا تازه مشکلات آغاز شد کلا" همه کارها به کندی انجام شد و من مرتبا" مجبور شدم مبالغی رو به عنوان "پول چای" به این کارمندها پرداخت کنم . نزدیک به سه ساعت طول کشید کارها شامل معاینه پزشکی – صدور بیمه نامه (داشبولاغ) – و یکسری کاغذ بازی های بی مورد دیگه بود که کلا" 93 دلار هزینه داشت 73 دلار برای بیمه که اجباری هستش و در اون مسیر حرکت شما رو مشخص میکنن و مرزی رو که میخواهی خارج بشی رو مشخص میکنن البته مدت اعتبار هم هست که مال ما 5 روزه بود و من اشتباها" 5 روزه گرفتم بایستی 15 روزه میگرفتم تا هنگام برگشت هم اعتبار داشته باشه و هزینه هم به نسبت پایین میامد . کلا" برخورد کارمندان و عوامل انتظامی و گمرک ترکمنستان جالب نیست و کلا" همه عبوس و ناراحت به نظر میرسن یا دنبال گرفتن رشوه هستن باید خیلی مراقب باشید و بهانه به دستشون ندین در مورد زبان هم باید بگم که زبان ترکی تا حدود زیادی کاربرد داره و اگه ترکی بلد باشید 50 تا 60 درصد کارتون حل میشه البته روسی که فوق العادست اگه بدونید. انگلیسی هم کلا" مرخصه و اگه سعی کنید حرف بزنید فقط اونارو عصبانی میکنید! فارسی هم کمی میدونن ولی این محدود به مرز میشه . یه مطلب دیگه عوارض ورود به این کشوره که برای هر نفر 11 دلار میگیرن برای تبدیل هم به واحد پول خودشون هر دلار و 2 منات حساب میکنن که به صلاح نیست چون نرخ واقعی 2.84 هست برای هر دلار پس حتما دلار داشته باشین که اضافه ندین.محل اقامت رو هم هنگام زدن مهر ورود سوال میکنن و شما باید هتل محل اقامت خودتون رو معرفی کنین حتی ممکنه رزویشن بخوان کلا" در ترکمنستان و ازبکستان این که شب کجا میخوای اقامت کنی مهمه و باید رجیستر هر شب رو از هتل محل اقامتتون بگیرید و نگه دارید در زمان خروج به ما گفتن کنترل میشه که نشد!! البته احتیاط شرط عقله و نباید بهانه داشت

ساعت 1 بعدظهر ما بالاخره رد شدیم موبایل تا مرز جواب میده و هر کاری دارین تا قبل از ورود انجام بدین ولی جالبه که ایرانسل اون طرف هم کار میکرد! و ما برای برقراری ارتباط با شخصی که قرار بود مارو به هتل هدایت کنه از ایرانسل استفاده کردیم و بعد دیگه تلفن ها رو خاموش کردیم که شامل رومینگ نشیم به هر حال از مرز تا عشق آباد حدودا" 40 کیلومتر هستش و راه هم به همت ایرانی ها راه خوبیه و شهر عشق آباد با ساختمانهای سفیدش در حاشیه کوههای کوپه داغ دیده میشه یه پست مرزی دیگه هم هست که کنترل مدارک میکنه و اونجا هم باز یه " پول چای" از ما گرفتن! در حد 20 هزار تومن برای 4 نفر ولی کاملا" بی دلیله و قبضی ارائه نمیشه .

به کمک راهنما رسیدم هتل آک التین . شهر کاملا" تمیز و زنها یکسره در حال رفت و روب  خیابانها و پیاده رو ها هستن شهر پر از ساختمانهای مجلل دولتی به رنگ سفید ه که در شب نور پردازی شده و تا دلتون بخواهد هم آب نماهای مختلف میبینین. در تمام خیابانهای اصلی شهر شما پلیس رو میبینید. در رانندگی دقت باید کرد و سرعت رو رعایت کرد . شهر کلا" نظم خاصی داره ولی در مجموع خیلی مصنوعی هستش بقولی این شهر روح نداره! کلا" مردمان عادی خیلی با این شهر جور در نمیان  و در محلهای عمومی شما مردم رو نمی بینین ! ما برای دیدن مردم رفتیم به جایی خارج از شهر که مثل یه میدون تره باره خودمونه و مردم در حال رفت و آمد و خرید هستن

بعد از استقرار در هتل که نسبتا" خوب و تمیزه و در جای خوبی از شهر قرار گرفته و کمی استراحت رفتیم و یه مال ترکیه ای رو پیدا کردیم که اسمش الان یادم نیست جای خوبیه برای خرید و ناهار و بعد از کمی گشت زدن در شهر برگشتیم هتل برای استراحت کلا پیدا کردن مکانها در عشق آباد بدون کمک جی پی اس خیلی مشکله و به راحتی نمیشه آدرس جایی رو پیدا کرد نقشه ها رو میشه تهیه کرد و بصورت offline استفاده کرد .شب استراحت کردیم

/ 2 نظر / 2048 بازدید
بابک

سلام تصمیم داشتم در یه فرصت مناسب ریم عشق آباد چون نزدیکه ولی با این شروع نه چندان خوب شما من که بی خیال ترکمنستان شدم !

فرامرز

سلام .قصد دارم برای نوروز 93 این سفر رو انجام بدم .ممنون میشم اگه بتونید اطلاعات بیشتری به من بدید