سفر زمینی به ترکمنستان و ازبکستان - روز هشتم

روز هشتم

خوب امروز تصمیم داشتیم اول بریم شهری سبز رو ببینیم که در 90 کیلومتری جنوب سمرقند واقع شده لیکن دو تا مسیر وجود داره برای رسیدن به شهری سبز یکی در دامنه کوه حرکت میکنه و در واقع کوه رو دور میزنه و 120 کیلومتره و البته جاده سالمتری هم هست ولی جاده کوتاهتر کوهستانیه البته ارتفاع در گردنه 1700 متره ولی جاده اصلا" خوب نیست ما راه رفت رو از راه 120 کیلومتری رفتیم و برگشت رو از راه کوهستانی جالبه که هر دو یک زمان لازم داشت شهری سبز طبق جزوآثاریه که در یونسکو ثبت شده و ما هم گول همین رو خوردیم! در واقع ما چیزی ندیدم یا شاید به چشم ما نیومد به غیر از دو تا اثر تاریخ مربوط به مقبره یکی از پسران امیر تیمور و یه بنای دیگه که اسمش یادم نمونده چیز دیگه ای به چشم ما نیومد به هرحال از نظر من ارزش 5 ساعت رانندگی رو نداشت و واقعا" موندم یونسکو یه همچین جایی رو چطور ثبت جهانی کرده!! وقتی برگشتیم شهر بازهم کمی چرخیدیم و برای شام رفتیم به رستوران کریم بیک که باز هم lonely planet  توصیه کرده بود خوب بود . یه مهمونی خصوصی هم اونجا بود که جالبه بدونید مردم با آهنگ "پری باخ" منصور مشغول رقص بودن مردم ازبکستان ارادت ویژه ای به منصور و اندی و گوگوش دارن

حرکت به سمت تاشکند رو آغاز کردیم... جاده بد نبود ولی خوب هم نبود مسیر 280 کیلومتره ولی در واقع 310 کیلومتر باید بری علت هم این هست که قسمتی از جاده از زمان شوروی سابق از خاک قزاقستان میگذره و الان مسیر رو تغییر دادن و در نتیجه 30-40 کیلومتر به مسیر اضافه شده ما حدودا" ساعت 5 راه افتادیم و ساعت 11.30 رسیدیم تاشکند یه ایست بازرسی در ورودی شهر بود که ورود مارو ثبت کردن . حال و هوای شهر کاملا" با دوتا شهر قبلی متفاوت به مراتب خیلی بزرگتر خیابونهای عریض و ساختمانهای بلند و البته بسیار تمیز به روایتی تاشکند قبل از فروپاشی سومین شهر شوروی بوده و بزرگترین کارخانه هواپیماسازی منطقه(هواپیماهای یاک) در این شهر واقع شده که البته به همت ازبک ها الان تعطیل شده و تمام دار و ندار کارخونه رو هم ایرانی ها خریدن بردن ایران!! هتل ازبکستان درست در میدان امیر تیمور واقع شده که مقصد ما اونجا بود و تقریبا" راحت پیدا کردیم اونجا رو و اسکان گرفتیم هتل قدیمیه و میراث شوروی سابقه ولی سعی کردن سرپا نگهش دارن اتاق ها بزرگ و مبلمان نسبتا" خوبی داره بهرحال ما که خیلی خسته بودیم استراحت کردیم و البته هماهنگی با توری که کارهای مارو قرار بود انجام بده بعمل آوردیم